"Żyj z przyrodą w zgodzie" - program edukacji przyrodniczo - ekologicznej.
Program edukacji przyrodniczo-ekologicznej dla dzieci w wieku przedszkolnym opracowany przez nauczycielki przedszkola.
Zawarte w nim treści dają możliwość rozwijania u dzieci zainteresowań środowiskiem przyrodniczym i człowiekiem jako jego integralną częścią, a co za tym idzie
w bezpośredni sposób wpływają na kształtowanie się u nich postaw ekologicznych. W obcowaniu dzieci z przyrodą występuje w sposób naturalny wzajemne przenikanie się elementów poznawania i myślenia, społecznego działania, doznań emocjonalno-estetycznych i potrzeby ruchu.
Wszelkie kontakty z przyrodą opierają się na obserwacji, która stanowi główne źródło poznania dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko wchodzi w aktywne relacje ze swoim społecznym i przyrodniczym środowiskiem, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą. Proekologiczne wychowanie i nauczanie dziecka to celowa, planowa, systematyczna praca nauczyciela przy współpracy rodziców i środowiska współpracującego z przedszkolem. Osiągnięcie świadomości ekologicznej jest możliwe poprzez zdobywanie wiedzy
i ukształtowanie odpowiedniej wrażliwości. Im wcześniej wpoimy dzieciom zasady współzależności ze środowiskiem, im lepiej wyjaśnimy potrzebę ochrony przyrody, im szybciej nauczymy ją kochać , tym większa szansa na prawidłowe postawy w życiu dorosłym.
Założenia programu:
- Tworzenie i wykorzystywanie okazji do poznawania przez dzieci środowiska przyrodniczego.
- Poznanie przez przedszkolaka współzależności człowieka i środowiska.
- Kształtowanie zachowań proekologicznych wśród dzieci.
- Współudział rodziców w edukacji ekologicznej dzieci.
Cele główne:
Rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą.
Wyrabianie umiejętności dostrzegania zjawisk przyrodniczych w ekosystemach.
Poznanie sposobów walki z zanieczyszczaniem środowiska.
Poznanie pojęcia ,, odpady,” źródła i rodzaje odpadów w środowisku lokalnym.
Cele szczegółowe:
Poznawanie otaczającej rzeczywistości przyrodniczej i rozumienie zależności wszystkich jej elementów.
Stwarzanie możliwości poznawania rzeczywistości poprzez obserwowanie, eksperymentowanie i odkrywanie.
Wyrabianie szacunku do przyrody i jej piękna.
Stwarzanie możliwości identyfikacji ze środowiskiem lokalnym i znalezienia w nim swojego miejsca.
Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu.
Poznanie i przestrzeganie podstawowych zasad ochrony przyrody .
Włączenie rodziców w proekologiczne działania przedszkola.
Rozbudzanie świadomości ekologicznej i wiary we własne możliwości skutecznego działania.
Nabywanie wiedzy i umiejętności dbania o własne zdrowie.
Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury.
Rozumienie potrzeby segregowania i wtórnego wykorzystania odpadów.
Uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska.
Formy pracy :
- wycieczki
- spacery
- zajęcia terenowe i tropiące
- ścieżki przyrodniczo-edukacyjne (również w arboretum LCE)
- marsze i biesiady ekologiczne
- zajęcia w ogrodzie i kąciku przyrody
- zabawy badawcze i eksperymenty
- akcje, konkursy, turnieje ekologiczne
- zabawy i gry dydaktyczne
- inscenizacje
- filmy i pokazy multimedialne, literatura przyrodnicza
- twórczość plastyczno-konstrukcyjna i manipulacyjna z tworzywem przyrodniczym.
Optymalnej realizacji celów programu sprzyja bliskie usytuowanie terenów leśnych oraz współpraca z Leśnym Centrum Edukacyjnym Nadleśnictwa Kalisz .
Obszary i treści przyrodniczo-ekologiczne programu :
Bogactwo przyrody:
- poznanie i określanie najbliższych przestrzeni przyrodniczych – ekosystemy
- świat roślin
- świat zwierząt
- wyrażanie ekspresji spostrzeżeń i uczuć w kontakcie z przyrodą w różnych formach działalności
Zjawiska i procesy przyrodnicze:
- obserwacje przyrody w różnych porach roku
- woda
- gleba
- powietrze
- przyroda nieożywiona
Ochrona środowiska naturalnego:
- rośliny, zwierzęta i obszary chronione
- zagrożenia ekologiczne
- sposoby walki z zanieczyszczeniem środowiska
- udział w akcjach ekologicznych
Koncepcja programu polega na uporządkowaniu treści edukacyjnych według specyfiki pór roku. Treści te mogą być modyfikowane przez nauczyciela w zależności od potrzeb i możliwości dzieci.